Jak se na pódiu zvučí elektrická kytara?
Spousta začínajících kytaristů se před svým prvním koncertem obrací na diskuzní fóra s otázkou, jak to vlastně celé bude (na pódiu) probíhat? Bude stačit jejich 30 W kombo Stagg? Co všechno si mají s sebou vzít? Odpověď není jednoznačná, protože vždy záleží na konkrétním klubu, zvukaři, kytaristovi, … Pojďme si ale udělat takový základní přehled používaných technik.
PA, mixážní pult, odposlechy (monitory)
Ve většině klubů a na většině festivalech narazíte na PA systém, to je vlastně ozvučovací systém, díky kterému vaši hudbu slyší fanoušci před pódiem. Pro zjednodušení jsou to ty velké bedny
Bedny jsou napájeny ze zesilovače, do kterého jde signál z mixážního pultu. Ten ovládá zvukař a v jednotlivých kanálech má signál z jednotlivých mikrofonů, které jsou rozmístěny na pódiu.
Zároveň vám zvukař může poslat zvuk i do odposlechů (monitorů) – to jsou (většinou) ty šikmé reprobedny na kraji pódia, namířené na vás. Díky nim tomuto všemu nemusíte mít 100 W lampový aparát a na pódiu se, i přes hlasitého bubeníka, uslyšíte. Ne vždy je ale tohle všechno k dispozici…
Bez zvukaře
Pokud hrajete někde v hospodě, většinou zde žádný zvukař ani PA není. To se pak musíte spolehnout na vlastní výbavu. Hrajete vlastně stejně jako ve zkušebně, jen je u toho víc lidí. Jestli máte ve zkušebně problém se slyšet, bude to na koncertě ještě horší. Aby vás slyšeli i ostatní, je potřeba váš aparát natočit jejich směrem a tím může být někdy směr, který jde mimo vás. V takovém případě lze doporučit jen silnější aparát, externí reprobox (pokud jde připojit), případně si pořídit mikrofon a vlastní aktivní odposlech.
Zvukař
Zvukařova práce spočívá v tom, aby kapelu co nejlépe nazvučil. Pokud s sebou nevozíte vlastního a nikdy před tím jste se s žádným nesetkali, raději mu do práce moc nemluvte
Zvučení probíhá tak, že před vaše kombo se umístí nástrojový mikrofon. Z něj jde signál do mixážního pultu a zvukař ho potom posílá dál do PA a odposlechů. Někdy má zvukař více odposlechových cest a tak je možné do každého monitoru namíchat jiný signál, ale raději s tím nepočítejte. Prostě vám tam dá trochu kytary a hodně zpěvu, aby se slyšel zpěvák.
Zvukaři nemají rádi, když máte opravdu silný a hlasitý aparát, protože ten může být hlasitější než PA a se zvukem se potom blbě pracuje. Pokud používáte hlavu a reprobednu, zkuste si koupit menší – opravdu není potřeba být nejhlasitějším objektem v okolí.
Já jsem byl vždy příznivcem komb a poslední dva roky používám navíc stojan na kombo. Díky tomu mám kombo namířeno přímo na sebe, nemusí být moc nahlas a zvukař ho z pódia ani nezaznamená. Nepotřebuji ho tím pádem ani v odposlechu. Ušetří to spoustu práce a starostí.
Proč mikrofon?
Možná se ptáte, proč mikrofon? Zvuk kytary ovlivňuje mnoho faktorů a jedním z nich je samotný zesilovač nebo kombo. Ty v sobě obsahují předzesilovač, který zvuku dává charakter a koncový zesilovač, který většinou už jenom upravuje výstupní hlasitost. Tento zvuk je ale hodně ostrý a až po průchodu kytarovým reproduktorem se dá poslouchat Proto zvukař snímá celkový zvuk vašeho aparátu a nezapojuje kombo pomocí nějakého výstupu. I když i tohle jde, ale o tom až později.
Simulace
V poslední době někteří kytaristé přecházejí na digitální simulace kytarových aparátů. Jde o to, že v jedné malé krabičce můžete mít tolik zvuků, kolik chcete. Nejznámějším je v současné chvíli asi Kemper, ale na paty mu šlape čínský Mooer se svými levnými krabičkami a především simulátorem reproboxů Radar)
Nemusíte s sebou tahat těžké vybavení a i zvučení je jednodušší – stačí zapojit kabel do mixážního pultu. Menší zádrhel je ale odposlech. Pokud hrajete v hospodě bez PA, stejně si musíte nějaký aktivní reprobox pořídit. Na velkém pódiu s PA ho můžete použít použít jako odposlech. Případně si pořídit in-ear monitoringový systém (sluchátka), ale stejně budete potřebovat i něco do zkušebny, pokud tam tedy nějaké to PA nemáte také.
Vlastní aparát i simulace
Některé aparáty mají simulaci zabudouvanou přímo v sobě a je možné je zapojit přímo do mixpultu. Některé mají linkový výstup, nebo efektovou smyčku a v takovém případě je možné k nim připojit ještě nějaký simulátor (např. zmíněný Mooer Radar, nebo hodně používaný Red Box od Hughes & Kettner).
Jak je vidět, těch možností je spousta. Základem je ale vždy vaše kvalitní výbava. Málokdy vše funguje, jak má a tak se připravte na to, že i když bude zvukař s PA k dispozici, nemusí to znamenat, že se na pódiu dobře uslyšíte, nebo že vás dobře uslyší pod pódiem. Nebojte se hlavně zvukaři říct, že se neslyšíte, ale dělejte to během zvukové zkoušky, v půlce koncertu ho tím jenom naštvete.
zdroj obrázku: https://www.sweetwater.com/insync/6-electric-guitar-miking-tricks/