Někdo to rád horké: HOT Amadeus

Dnes bychom vám chtěli představit svým způsobem unikátní zesilovač od renomované firmy HOT, jejíž zakladatelem a designérem je pan Pavel Horký. Společnost HOT vyrábí už léta kytarové zesilovače na míru dle přání zákazníka. V nabídce jsou celolampové kytarové i basové zesilovače v provedení hlavy nebo komba, kytarové efekty a také různé midi přepínače a ovladače.  Nejnovějším přírůstkem je rackový koncový zesilovač HOT Amadeus. Jelikož nízkowatážních kytarových celolampových zesilovačů v rackovém provedení je na trhu poměrně nedostatek, společnost HOT se rozhodla navrhnout a vyrobit unikátní zařízení tohoto typu.

Provedení

Rackový zesilovač má výšku 2U. Bytelné celokovové šasi je opatřeno čelním panelem z luxusního broušeného eloxovaného hliníku v šedočerné barvě. Potenciometry jsou v barvě slonové kosti s výjimkou potenciometrů Power, které jsou červené. I když jsou potenciometry plastové, nepůsobí laciným dojmem. Jelikož se jedná o stereo zesilovač jsou všechny potenciometry a přepínače na zesilovači dvakrát. Tento zesilovač je koncipován jako dual monoblock. To znamená že disponuje zvlášť kanálem pro levou a pravou stranu. Zdvojeny jsou i celokovové páčkové přepínače Main (zapnutí), Standby (pohotovostní režim) a Sensitivity Line/Guitar (vstupní úroveň).

Dále na zesilovači nalezeneme ovládací prvky Power, Presence, Resonance a Volume. Potenciometr Power slouží k plynulé regulaci výkonu, který je nastavitelný v rozmezí 2-18W pro každý kanál. V podstatě se jedná o zabudovaný tzv „power soak“. Zesilovač Vám tudíž umožní hrát jak na velkém pódiu, tak i třeba doma v obýváku, kdy si nastavíte potenciometr Power na minimum (2W). Potenciometry Power, Presence, Resonance fungují standardně, tak jako jsme u těchto prvků zvyklí. Přepínač Sensitivity (Line/Guitar) je určeny k nastavení vstupní úrovně signálu. Pakliže používáte například preamp s efektovou smyčkou v níž máte efektový procesor, nastavíte si linkovou vstupní úroveň. Funguje ale bezvadně i varianta, kdy zesilovač použijete jen pro zesílení signálu, který vám jde z kytarových krabiček, v tom případě přepnete přepínač do polohy Guitar. Doporučujeme zaexperimentovat a vyzkoušet si obě varianty.

Zesilovač disponuje maximálním výkonem 2x18W. Tím vyhovuje současnému trendu málo výkonových zesilovačů, přičemž jeho výkon bohatě stačí i na velká pódia. Velká výhoda též spočívá v tom, že zesilovač nutně nemusíte provozovat ve stereo režimu. Můžete použít pouze 1 kanál A nebo B a jelikož je k dispozici dvojí Standby a Main tak je možnost nepoužívanou stranu prostě vypnout. Čelní panel doplňuje stříbrné logo výrobce, název výrobku, dvě jantarové diody signalizující zapnutí, uprostřed pak nalezneme okénko z kouřového skla, za kterým jsou vidět rozsvícené elektronky doplněny podsvícením. Zadní panel je vybaven euro konektorem pro napájení, čtveřicí pojistek, nehlučným větráčkem zajištujícím chlazení a výstupy v provedení 1×16, 2×8 a 2×4 ohmů pro každý kanál. Není tak problém zapojit jakoukoliv kombinaci reproboxů. Úplně vpravo se pak nachází konektor Input, který slouží jako vstup signálu, opět je k dispozici pro každou stranu zvlášť.

Co je uvnitř

Součástky zesilovače jsou umístěny na základní desce s tištěnými spoji. Všechny pájecí body jsou prokoveny, čímž je zajištěna maximální kvalita a spolehlivost.  Je osazena jednou elektronkou ECC83(12AX7), která slouží jako předzesilovač a dvěma ECC81(12AT7), které slouží jako invertor.

V koncovém stupni se pak nalézají 4 elektronky typu 6V6. Typ výrobce elektronek se volí podle požadavků zákazníka a stylu, který preferuje. Tento konkrétní byl osazen preampovými JJ a koncovými TAD elektronkami. Nejdůležitějšími komponenty u takového zesilovače jsou pak kvalitní mohutná trafa. Výrobce se v tomto ohledu rozhodl nešetřit a věnoval použitým komponentům maximální pozornost, co se týče kvality použitých součástek. Překvapilo nás i provedení uvnitř, kdy i na oko je vše precizně symetricky vyrovnáno a zesilovač působí designově velmi čistým dojmem. Jelikož jsme již zmínili, že jde o koncepci dual monoblock, jsou použitá trafa v zesilovači dvakrát. Daní za toto provedení je pak samozřejmě nárůst na váze.

Jak to hraje ?

Posuzování zvuku je vždy velmi individuálním dojmem. Testovali jsme na řetězci s kytarou od Jiřího Mázla osazenou snímači Seymour Duncan, preampem Mesa Boogie Triaxis a efektovým procesorem T.C. Electronic G-major 2. Zvuk zesilovače se nám velmi líbil a to jak na čisté tak zkreslené zvuky. Výšky měly v sobě dostatečnou brilanci, ale nepůsobily nějak nepříjemně ostře. Basy pak byly dostatečně mohutné a tlumené tóny ve spodcích na zkreslený zvuk dokázaly krásně “kopat”. Středy byly schopné se prosadit. Sólové LEAD zvuky krásně zpívaly. Celkově zvuk působil vyváženým dojmem v celém zvukovém spektru, nesléval se a byl konkrétní.

Na závěr jsme se výrobce zeptali, zdali nám může o tomto zesilovači ještě něco říci:

Svět kytar: Jak jste vlastně přišel na myšlenku vyrobit rackový zesilovač?

Pavel Horký: Tak jako u většiny nových modelů, bylo to na základě požadavku zákazníka. Trh s nízkowatážními koncovými zesilovači je malý a také většina z nich mají své omezení. Např. jedno volume pro oba kanály nebo jedno zapínání. Opravoval jsem spoustu výstupních transformátorů proražených právě z těchto důvodů.

Svět kytar: Je něco, co byste chtěl na tomto zesilovači vypíchnout?

Pavel Horký: Oproti konkurenčním značkám hlavně použití masivnějších výstupních transformátorů. Většina výstupních transformátorů je v 1U provedeních poddimenzovaných. Vlastně všechny… No a pak to nehraje pořádné spodky.

Svět kytar: Jak dlouho trval vývoj tohoto zesilovače?

Pavel Horký: Po pravdě tak dlouho, že už si to ani nepamatuju ☺ myslím že tři roky.

Svěť kytar: Pro koho je takový zesilovač určen?

Pavel Horký: Je určen především pro všechny kdo požadují kvalitní plný tón při nízkém výkonu. Samozřejmě je to i prostor pro toho kdo chce být výjimečný, v nabídce bude několik barevných odstínů předního panelu.

Svět kytar: Jaká je záruka a koncová cena zesilovače?

Pavel Horký: Záruka na všechny výrobky HOT je pět let na komponenty, tři měsíce na elektronky. Cena zesilovače se bude lehce měnit v závislosti na customizaci. Orientační cena bude kolem 26 tisíc kč.

Svět kytar: Co plánujete do budoucna?

Pavel Horký: Kromě klasických zesilovačů a komb, kytarových krabiček budeme rozšiřovat portfolio rackových komponentů. Už teď jsou na papíře preampy jak pro kytaru tak také pro basu.

Svět kytar: Děkujeme za rozhovor.

Pavel Horký: Také děkuji.


Mohlo by vás zajímat

Aparatury Studio a nahrávání