Jak se na pódiu zvučí elektrická kytara?

Spousta začínajících kytaristů se před svým prvním koncertem obrací na diskuzní fóra s otázkou, jak to vlastně celé bude (na pódiu) probíhat? Bude stačit jejich 30 W kombo Stagg? Co všechno si mají s sebou vzít? Odpověď není jednoznačná, protože vždy záleží na konkrétním klubu, zvukaři, kytaristovi, … Pojďme si ale udělat takový základní přehled používaných technik.

PA, mixážní pult, odposlechy (monitory)

Ve většině klubů a na většině festivalech narazíte na PA systém, to je vlastně ozvučovací systém, díky kterému vaši hudbu slyší fanoušci před pódiem. Pro zjednodušení jsou to ty velké bedny 🙂

Bedny jsou napájeny ze zesilovače, do kterého jde signál z mixážního pultu. Ten ovládá zvukař a v jednotlivých kanálech má signál z jednotlivých mikrofonů, které jsou rozmístěny na pódiu.

Zároveň vám zvukař může poslat zvuk i do odposlechů (monitorů) – to jsou (většinou) ty šikmé reprobedny na kraji pódia, namířené na vás. Díky nim tomuto všemu nemusíte mít 100 W lampový aparát a na pódiu se, i přes hlasitého bubeníka, uslyšíte. Ne vždy je ale tohle všechno k dispozici…

Bez zvukaře

Pokud hrajete někde v hospodě, většinou zde žádný zvukař ani PA není. To se pak musíte spolehnout na vlastní výbavu. Hrajete vlastně stejně jako ve zkušebně, jen je u toho víc lidí. Jestli máte ve zkušebně problém se slyšet, bude to na koncertě ještě horší. Aby vás slyšeli i ostatní, je potřeba váš aparát natočit jejich směrem a tím může být někdy směr, který jde mimo vás. V takovém případě lze doporučit jen silnější aparát, externí reprobox (pokud jde připojit), případně si pořídit mikrofon a vlastní aktivní odposlech.

Zvukař

Zvukařova práce spočívá v tom, aby kapelu co nejlépe nazvučil. Pokud s sebou nevozíte vlastního a nikdy před tím jste se s žádným nesetkali, raději mu do práce moc nemluvte 🙂

Zvučení probíhá tak, že před vaše kombo se umístí nástrojový mikrofon. Z něj jde signál do mixážního pultu a zvukař ho potom posílá dál do PA a odposlechů. Někdy má zvukař více odposlechových cest a tak je možné do každého monitoru namíchat jiný signál, ale raději s tím nepočítejte. Prostě vám tam dá trochu kytary a hodně zpěvu, aby se slyšel zpěvák.

Zvukaři nemají rádi, když máte opravdu silný a hlasitý aparát, protože ten může být hlasitější než PA a se zvukem se potom blbě pracuje. Pokud používáte hlavu a reprobednu, zkuste si koupit menší – opravdu není potřeba být nejhlasitějším objektem v okolí.

Já jsem byl vždy příznivcem komb a poslední dva roky používám navíc stojan na kombo. Díky tomu mám kombo namířeno přímo na sebe, nemusí být moc nahlas a zvukař ho z pódia ani nezaznamená. Nepotřebuji ho tím pádem ani v odposlechu. Ušetří to spoustu práce a starostí.

Proč mikrofon?

Možná se ptáte, proč mikrofon? Zvuk kytary ovlivňuje mnoho faktorů a jedním z nich je samotný zesilovač nebo kombo. Ty v sobě obsahují předzesilovač, který zvuku dává charakter a koncový zesilovač, který většinou už jenom upravuje výstupní hlasitost. Tento zvuk je ale hodně ostrý a až po průchodu kytarovým reproduktorem se dá poslouchat 🙂 Proto zvukař snímá celkový zvuk vašeho aparátu a nezapojuje kombo pomocí nějakého výstupu. I když i tohle jde, ale o tom až později.

Simulace

V poslední době někteří kytaristé přecházejí na digitální simulace kytarových aparátů. Jde o to, že v jedné malé krabičce můžete mít tolik zvuků, kolik chcete. Nejznámějším je v současné chvíli asi Kemper, ale na paty mu šlape čínský Mooer se svými levnými krabičkami a především simulátorem reproboxů Radar)

Nemusíte s sebou tahat těžké vybavení a i zvučení je jednodušší – stačí zapojit kabel do mixážního pultu. Menší zádrhel je ale odposlech. Pokud hrajete v hospodě bez PA, stejně si musíte nějaký aktivní reprobox pořídit. Na velkém pódiu s PA ho můžete použít použít jako odposlech. Případně si pořídit in-ear monitoringový systém (sluchátka), ale stejně budete potřebovat i něco do zkušebny, pokud tam tedy nějaké to PA nemáte také.

Vlastní aparát i simulace

Některé aparáty mají simulaci zabudouvanou přímo v sobě a je možné je zapojit přímo do mixpultu. Některé mají linkový výstup, nebo efektovou smyčku a v takovém případě je možné k nim připojit ještě nějaký simulátor (např. zmíněný Mooer Radar, nebo hodně používaný Red Box od Hughes & Kettner).

Jak je vidět, těch možností je spousta. Základem je ale vždy vaše kvalitní výbava. Málokdy vše funguje, jak má a tak se připravte na to, že i když bude zvukař s PA k dispozici, nemusí to znamenat, že se na pódiu dobře uslyšíte, nebo že vás dobře uslyší pod pódiem. Nebojte se hlavně zvukaři říct, že se neslyšíte, ale dělejte to během zvukové zkoušky, v půlce koncertu ho tím jenom naštvete.

zdroj obrázku: https://www.sweetwater.com/insync/6-electric-guitar-miking-tricks/

Mohlo by vás zajímat

Nástroje