Jak zlepšit akustiku ve zkušebně? Akustická pěna pomůže

Pokud jste někdy hráli v kapele – určitě to znáte. Chvilku při zkouškách nejde slyšet kytarista, tak tomu trošku přidá “volume doprava”. Pak se bubeníkovi zdá, že bicí jsou utlumené – tak přidá do paliček. Následně basák… Výsledkem se stává zvuková spirála, která nikam nevede – maximálně k poškození sluchu a naštvaným členům kapely. Jak z toho ven?

Plata od vajíček anebo raději molitan či staré koberce?

Spousta začínajících kapel z velké části v prvé řadě sáhne po klasických platech od vajíček, které vypadají jako akustické jehlany. Popřípadě prohledají své sklepy, půdy a zapomenuté žluté molitany spolu s hutnými koberci nainstalují do zkušeben. Rozdíl je oproti holým stěnám, které předtím byly ve zkušebně, patrný. Avšak – první návštěvou nahrávacího studia s akustickou pěnou se tento pocit skvěle akusticky vybavené zkušebny často rozplývá…

Jaký je tedy rozdíl mezi molitanem a akustickou pěnou?

Říkáte si možná, že akustická pěna je vlastně je taky molitan (jak jej známe třeba ze starých matrací) – jen jinak zbarvený. Hlavní rozdíl se ale nachází až uvnitř akustické pěny a na první pohled nemusí být viditelný – jsou jím otevřené póry akustických pěn. Tyto póry (otevřená buněčná struktura) v praxi zabezpečují, že se část zvuku pohltí a neodrazí zpět do místnosti. Pokud tedy použijeme materiál s uzavřenou strukturou, tak kýžený efekt nenastane.
V praxi se však můžeme setkat s faktem, že lidé akustickou pěnu rádi pojmenovávají jako akustický
molitan
.

Podívejme se na 3 hlavní rozdíly mezi akustickou pěnou a molitanem:

  1. Klasický molitan je hořlavý, akustická pěna se prodává také v samozhášivém provedení.
  2. Klasický molitan není primárně určen na akustické úpravy. Akustická pěna kromě své pohltivosti také esteticky vypadá.
  3. Molitan se hůře řeže a zpracovává. Akustická pěna se – díky odlišnému výrobnímu postupu – jednoduše řeže a zpracovává.

Podívejte se na názorné video řezání akustické pěny:

Podívejte se na rozdíl mezi hořlavou akustickou pěnou a samozhášivou:

Kolik % zkušebny mám akustickou pěnou obložit? Kterou mám vlastně
použít?

Již víte jaký je rozdíl mezi tradičními postupy (plata od vajíček, staré molitany) a akustickou pěnu. Teď Vás možná napadne otázka – kolik % místnosti (zkušebny, nahrávacího studia) mám akustickou pěnou vlastně obložit a jakou vybrat? Určitě jste již zahlédli asi nejtypičtější akustickou pěnu – a tou jsou akustické Jehlany 7cm. Ty dělají zvuk krásně čtivý a “nemrtvý”. Při obložení cca 40-70% místnosti dostanete skvělé podmínky pro zkoušení. Ceny se pohybují okolo 400Kč za 1m^2.

Existuje však také levnější varianta, kterou si muzikanti oblíbili – Sinus 3cm. Dostatečně vyřeší potíže v amatérských zkušebnách, garážích apod. Jeho cena je dosti dobrá a hlavně za celý panel 200×100cm. Nicméně i když je tak levný, podceňování si rozhodně nezaslouží. Sinus je ale slabý v basových frekvencích. Proto rozhodně doporučujeme kombinovat jej s basstrapy – basová past. Ty nalepíte do rohů místností tam, kde se basy nejvíce “drží”.

Podívejte se, co o použití akustické pěny ve zkušebně říká tento hudebník:

Chcete zjistit více o akustických pěnách?

Pokud byste rádi zjistili více detailů o tom, jak zlepšit akustiku v různých typech prostor. Doporučíme Vám stáhnout si e-book ZDARMA na stránkách www.akusticka-pena.cz.

V e-booku (který má 25 stran textu včetně názorných fotek a náčrtků) najdete například tyto rady a tipy:

  • Jak to řešit, pokud máme nízký rozpočet – ale chceme lepší akustiku?
  • Jak přilepit akustickou pěnu?
  • Jaký je rozdíl mezi protihlukovou a akustickou izolací?
  • Tipy pro domácí muzikanty a majitele studií

Mohlo by vás zajímat

Studio a nahrávání Ze života kytaristů Akustická pěna Nahrávání Odhlučnění